گفتگوی با فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت هفته مبارک بسیج

فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: چیزی که برای بسیج بنیاد اهمیت دارد این است که در کنار مأموریت‌های ذاتی خود که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبیین شده است، مأموریت‌های خود را همسو با مأموریت‌های سازمانی و بنیاد ادامه دهد.

سرهنگ فریبرز خزائی در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را تا مقطع کار‌شناسی در رشته مدیریت آموزشی ادامه داد. برادر بزرگ‌تر وی از شهدای اولیه دفاع مقدس بود که در عملیات فتح المبین به شهادت رسید. خزائی دارای سابقه آموزش و فرماندهی در ستاد است و آخرین مسئولیت وی معاونت آموزش‌های عقیدتی سیاسی سازمان بسیج وزارت خانه‌ها و ادارات بود. خزائی در حال حاضر به‌عنوان فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران مشغول فعالیت است.

آنچه در زیر آمده حاصل گفتگوی «افضل» با سرهنگ خزائی درباره فعالیت‌های بسیج بنیاد به مناسبت هفته بسیج است.

با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» فعالیت‌های بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا به چه صورت بوده است؟

  بسیج مجموعهای است که در سطح کل بنیاد فعالیت میکند. مهمترین مأموریت بسیج حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس بسیج تا امروز حضور بسیج در تمام عرصهها مشخص و برجسته بوده است. چیزی که برای بسیج بنیاد اهمیت دارد این است که در کنار مأموریتهای ذاتی خود که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبیین شده است، مأموریتهای خود را همسو با مأموریتهای سازمانی و بنیاد ادامه دهد. نکته مهم در خصوص نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، فرهنگسازی در راستای آن است که یکی از مأموریتهای بسیج و بنیاد فرهنگسازی این تفکر و ایده است. تفکر و ایده بسیجی منطبق بر روحیه تلاش و خدمترسانی با روحیه ایثارگری و بدون توقع است و تلاش ما در این راستا بوده است. یکی از موضوعاتی که حس کردیم بسیج بنیاد میتواند در آن فعالیت خوبی داشته باشد، پیگیری و اجرای طرح سپاس است. در روز بزرگداشت شهدا در سطح کشور با تعداد قابلتوجهی از خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران در حوزههای شهری و روستایی دیدار کردیم و همواره در جمع مدیران بنیاد برای همراهی بسیج در این زمینه و موارد دیگر اعلام آمادگی کردهایم. درعینحال اعتقاد داریم برای اینکه بتوانیم این معنا را عینیت ببخشیم، ارائه نقطه نظرات و بهکارگیری مدیرانی که با این روحیه هستند میتواند این روند را سرعت بخشد.

 عملکرد و فعالیتهای بسیج بنیاد در سالهای گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟

یکی از موضوعاتی که بسیج پیگیری میکند مباحث فرهنگی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید شده است. از جمله اقداماتی که در حوزه فرهنگی داشتیم، نشستهای بصیرتی، اعتقادی و سیاسی است که در پایگاهها صورت گرفته است. برپایی یادوارههای شهدا، اجرای امور تبلیغی به مناسبتهای مذهبی و ملی، تشکیل همایش بسیجیان با موضوع اقتصاد مقاومتی، تبیین شعار سال، برپایی نمایشگاه یاد یاران ویژه دفاع مقدس، تشکیل تیم عملیات روانی در مراکز و پایگاهها با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی و دیدار با خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران که به آن اشاره شد از برنامههای اجراشده با محوریت بسیج است.

 ما در طول سال تجمع بزرگ بسیجیان را در هفته بسیج برگزار میکنیم و همچنین برگزاری همایشهای فصلی را برای بسیجیان پیشکسوت در دستور کار داریم. یکی از سیاستهای دیگر در بخشهای فرهنگی برگزاری نشستهای صمیمی با فرزندان شهدای شاغل در بنیاد است. با همکاری معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی کتاب «حجاب از منظر شهدا و وصایای شهدا» در دو جلد و کتاب «بسیج از منظر شهدا» را تألیف کردیم و در طول سال تلاش کردیم از آزادگان که عمدتاً در بسیج با ما همکاری میکنند تقدیر و تجلیل کنیم. یکی از موضوعات مهم مورد تأکید ما زنده نگهداشتن مناسبتهای انقلاب اسلامی مانند ۲۲ بهمن یا روز قدس و حماسه ۹ دی است. از برنامههای دیگر «طرح روشنگری دجال واره» است که به بحث ماهواره و تبیین و آگاهی خطرات استفاده از ماهواره و فضای مجازی میپردازد. از مباحث دیگر آموزش پدافند غیرعامل است که در چند سال گذشته و امسال پیگیری شده است. ارائه آموزشهای مقدماتی و نظری بسیج برای عزیزان تازه عضو شده از برنامههای دیگر است و همچنین کارگاه آموزشی توجیهی مسئولان عملیات و گردانهای عاشورا نیز بهصورت منظم برگزار میشود. تشکیل حلقههای تربیتی صالحین در سطح کل کشور از برنامههای دیگر است که در راستای افزایش سطح آگاهی عزیزان بسیج پیگیری میشود. حوزه ورزش نیز یکی از موضوعاتی است که بسیج همواره به پیگیری آن اهتمام داشته است. در همین راستا برنامههای کوهپیمایی را در دستور کار داریم و سایر برنامهها و مسابقات ورزشی را بهصورت جدی پیگیری میکنیم. هماندیشی تحکیم بنیان خانواده بهصورت مستمر دنبال میشود.

  درباره فعالیتهای استانی بسیج بنیاد هم توضیح دهید.

 از زمان حضور بنده در بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تقویت و ارتقای فعالیت استانها، معاونتی را تحت عنوان معاونت رسیدگی به امور استانها ایجاد کردیم. هدف ما هماهنگی بسیج استانها با مرکز بود. درعینحال با تأکیدات قائممقام بنیاد، سردار بسیجی محسن انصاری و حمایتهای ایشان، بحث بازدیدها و نظارت بر مراکز بسیج استانها و دیدار با مدیران کل استانها و فرماندهان و شورای کل استانها را بهصورت مستمر انجام دادیم. احساس میکنیم این روند منجر به انسجام و وحدت خوبی شده است البته این افزایش سطوح فعالیتهای بسیج در سطح کشور باید بیشتر شود. یکی از برنامههای محوری در سطح استانها برگزاری همایشهای سالیانه فرماندهان بسیج استانهاست که ضمن توجیه و تبیین مباحث روز به موضوعات راهبردی و اساسی پرداخته میشود.

  فعالیتهای بنیاد را در دولت جدید و با حضور حجتالاسلاموالمسلمین شهیدی چگونه ارزیابی میکنید؟

 در طول سالیان گذشته، همواره در مقاطع مختلف مدیران تلاشهای درخور تقدیری برای بنیاد انجام دادهاند. در دوره جدید ریاست بنیاد، شخص حجتالاسلاموالمسلمین شهیدی دارای شخصیت ارزشمندی است که نگاههای خوب ایشان نسبت به بسیج قابلتقدیر است. ایشان هم خواهان مشارکت بسیج در عرصههای مختلف سازمانی بودند و هم در عمل بهخوبی از بسیج بنیاد حمایت کردند. یکی از اقدامات خوب ایشان استفاده از مدیران و عزیزانی بود که در مجموعه بنیاد فعالیت میکردند که جای تقدیر دارد. درعینحال حوصله ایشان در برخوردها و متانت و خلقوخوی ایشان برای جامعه هدف بسیار مهم و مطلوب است. اگرچه راه زیادی پیش رو داریم اما با این وفاق و همدلی ایجاد شده به دور از مسائل سیاسی که مورد تأکید حجتالاسلاموالمسلمین شهیدی بوده است، انشاءالله روند خوبی را پیش رو خواهیم داشت.

  به نظر شما ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

   با این جمله از رهبر معظم انقلاب اسلامی شروع میکنم که فرمودهاند: «انقلاب اسلامي و دفاع مقدس گنجینههای تمامنشدنی و ظرفیتهای عظيمي هستند كه بايد از آنها براي نشر و گسترش فرهنگ و ارزشهای ديني و انقلاب اسلامي در جامعه و جهان حداكثر استفاده را كرد.» به نظر میرسد در خصوص انتقال مفاهیم و ارزشهای دفاع مقدس آنگونه که باید فعالیت صورت نگرفته و نیاز به تلاش بیشتری احساس میشود. برای این روند میتوان از ابزارهایی مثل رسانه و هنر بهره گرفت.در بحث ساخت فیلم میتوان بهگونهای جذاب این مفاهیم را منتقل کرد.

در بخش نگارش رمان و داستان هم در چند سال اخیر اقداماتی انجام شده اما جای کار بسیاری دارد تا برای نسل بعد بهصورت مکتوب باقی بماند.

 موضوع دیگر رفتارهای ماست که بهعنوان فعالان این حوزه بسیار تأثیرگذار و مهم است، هرقدر امید و نشاط را در این عرصه بالاتر ببریم میزان اقبال و توجه افزایش مییابد. امروز تفکر دوران دفاع مقدس ما در غزه بروز و ظهور مییابد. رشادت مردان و زنان مرزوبوم ما بهترین الگو برای آنان بوده است تا اسرائیل را باآنهمه تسلیحات و توان نظامی به استیصال بکشانند.

  بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران چه برنامه هایی برای هفته بسیج دارد؟

 یکی از موضوعاتی که در ابتدای هفته بسیج انجام می شود، آذین‌بندی و نصب پوستر و بنر و عکس‌های نمایشگاهی در ساختمان‌های وابسته به بنیاد است. برگزاری تجمعات و مراسم مختلف در سطح کشور به ویژه تجمع بزرگ بسیجیان بنیاد تحت عنوان پیروان ولایت و برگزاری صبحگاه‌های مشترک در ستاد و سطح کشور از برنامه های بسیج بنیاد است. برگزاری مسابقات ورزشی، دیدار با خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر، دیدار از آسایشگاه‌ها جانبازان عزیز، اهدای خون توسط بسیجیان بنیاد، شرکت منسجم بسیجیان در برنامه غبارروبی از مزار شهدا و تجدید میثاق با شهدا، برگزاری نشست‌های بصیرتی در ابعاد تربیتی و اخلاقی در ایام هفته بسیج، برپایی نمایشگاه کتاب و عکس، دیدار بسیجیان در سطح استان‌ها با روسای بنیاد و ستاد مرکز از اهم برنامه‌های بسیج بنیاد برای هفته بسیج است.

 فعالیت‌های اطلاع‌رسانی بنیاد را چطور ارزیابی می‌کنید و این بخش چه نظر و پیشنهادی دارید؟

  ما در مجموعه بسیج سعی کردیم با نگاه دوستانه در بخش های مختلف کار کنیم.

 در حوزه اطلاع رسانی و خبر تغییراتی در روابط عمومی و انعکاس اخبار اتفاق افتاده است و تصور می کنم باید به تمام بخش ها بپردازیم و نگاه ها معطوف به یک یا چند قسمت نباشد و این نگاه ایجاد نشود که نوعی انحصارگرایی وجود دارد البته بعضی از مطالب و موضوعات می توانند همواره در متن قرار بگیرند و به لحاظ ضرورت سازمانی بیشتر مورد توجه باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








موضوع :
اخبار مرکز مقاومت بسیج ایثار , ,