سردار انصاری : شبکه های مجازی و نرم افزارهای ارتباطی به فرصت فرهنگ ساز تبدیل شوند

سردار محسن انصاری در مراسم رونمایی از سامانه دیجیتال‌سازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت ضمن تبریک هفته بسیج در رابطه با موضوع دیجیتال‌سازی اسناد گفت: شبکه های مجازی و نرم افزارهای ارتباطی به فرصت فرهنگ ساز تبدیل شوند

 

به گزارش "ایثار" سردار محسن انصاری در مراسم رونمایی از سامانه دیجیتال‌سازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت ضمن تبریک هفته بسیج در رابطه با موضوع دیجیتال‌سازی اسناد گفت: طرح دیجیتال‌سازی از زمان ادغام و شکل‌گیری بنیاد شهید و امور ایثارگران شروع شد. یکی از بخش‌های مهم این دیجیتال‌سازی اسناد مربوط به ایثارگران بود. 4 میلیون مدرک در حوزه اسناد مربوط به ایثارگران، یک‌میلیون مدرک پزشکی و 8 میلیون سند مربوط به شهدا و ایثارگران دیجیتال‌سازی شده و میلیون‌ها ساعت نوار کاست و فیلم نیز ضمن حفظ نسخه‌های اصلی، دیجیتال‌سازی شده‌اند.

 

وی ادامه داد: در خلال این پروسه، تغییرات مدیریتی بخشی، وقفه‌ای را در این انجام کار ایجاد کرد. از زمان حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی 65 طرح نوآورانه در بنیاد شهید و امور ایثارگران طراحی شده که یکی از آن‌ها استفاده از فضای مجازی برای عرضه نسخه‌های دیجیتال برای مخاطبان است.

 

 

 

 

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وظیفه سازمانی بنیاد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: رمز ماندگاری ما همین فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم باید همین فرهنگ را با صلابت و رونق بیشتر حفظ و امتداد دهیم. بنیاد سازمانی است که اقتدار خود را از اقتدار فرهنگی می‌گیرد.

 

سردار محسن انصاری ادامه داد: امروز در دنیا مرتب اطلاعات در حال تغییر است و اطلاعاتی که مردم می‌خواهند باید مدام به روز رسانی شود. اگر سازمانی این تغییرات را ببیند و در خود تغییر ایجاد نکند به تعبیر مقام معظم رهبری این سازمان خواهد مرد. امروز نگرش و رویکردها برای به دست آوردن اطلاعات تغییر کرده و باید مورد توجه قرار بگیرند

 

 قائم‌مقام بنیاد از مردم ایران به‌عنوان مردمی که از قدیم با کتاب در ارتباط بوده‌اند یاد کرد و گفت: دین ما با کتاب شناخته می‌شود و کتاب جزئی جدانشدنی از فرهنگ ماست. از نظر اثرگذاری هم کتاب در همه اعصار برای همه نسل‌ها اثرگذار بوده است. امسال نزدیک به 3 میلیون عنوان کتاب در جهان و 65 هزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد ماهیت فیزیکی خود کتاب همچنان اهمیت دارد.

 

سردار انصاری به تغییر بسترهای ارتباطی اشاره کرد و گفت: کاربران امروز استفاده آسان‌تر را در کنار اطلاعات متنوع‌تر مطالبه می‌کنند. امروز توسعه وسائل ارتباطی و ارتباط‌جمعی برای مسیر خدا نیست و نبرد فرهنگی در بستر شبکه‌های مجازی و الکترونیکی جریان دارد و ما باید در برابر این نبرد فرهنگی مقابله به مثل کنیم. مقام معظم رهبری فرموده‌اند: نبرد فرهنگی را باید با مقابله به مثل پاسخ داد.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری برای ترویج و ترغیب جوانان به امر کتاب‌خوانی 11 راهکار را ارائه داده‌اند. ما باید از این رهنمودها استفاده کنیم و جوانان را به سمت کتاب‌های مطلوب برسانیم و ابزار این کار استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و مقابله به مثل است

 

 

 

 

قائم‌مقام بنیاد با بیان اینکه جمعیت کشور ایران یک درصد جمعیت جهان است ادامه داد: ایران یک درصد کاربران اینترنت را در سطح جهان در اختیار دارد و ما از 20 کشور دارای کاربر زیاد اینترنت هستیم. با توجه به این مسئله و اهمیت موضوع کتاب، کتابخانه دیجیتالی در قرن 21 به یک نیاز تبدیل شده است. باید شبکه‌های مجازی و نرم‌افزارهای ارتباطی را به یک فرصت فرهنگ‌ساز تبدیل کرد.

 

سردار محسن انصاری ادامه داد: ایده دایره المعارف جامع ایثارگری در سال‌های قبل مطرح شده است که این مسئله یکی از واجبات جهان اسلام به شمار می‌رود و باید با جدیت پیگیری شود. بنیاد توسعه شبکه‌های دیجیتالی ایثار و شهادت را در دستور کار دارد. با این حال نباید با دیجیتال کردن، کتابخانه‌های سنتی جمع شوند، زیرا بخشی از مردم به کتابخانه دیجیتال دسترسی ندارند، بخشی دیگر شاید علاقه‌ای به استفاده از این ابزار نداشته باشند و نکته مهم روحی است که در ماهیت کتاب وجود دارد و در شبکه‌های الکترونیکی وجود ندارد. بنابراین هر دوی این‌ها باید با تناسب نیاز مردم حفظ شوند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








موضوع :
اخبار , ,